بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
مدیرعامل شرکت داروسازی لقمان؛

١٥ محصول جدید در راه است 

١٥ محصول جدید در راه است 
میثم نورمحمدی، مدیرعامل شرکت داروسازی لقمان گفت: در سال ١٤٠١ درآمد شرکت رشد خوبی داشته و صورت‌های مالی شرکت گواه این موضوع است.در دوران مدیریت جدید "دلقما" تلاش کردیم از ظرفیت‌های این شرکت برای افزایش تولید و فروش به بهترین نحو استفاده کنیم. 
کد خبر : ۲۷۷۶۱۴

١٥ محصول جدید در راه است 

میثم نورمحمدی، مدیرعامل شرکت داروسازی لقمان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در خصوص دلایل رشد درآمدی این شرکت بیان کرد: در سال ١٤٠١ درآمد شرکت رشد خوبی داشته و صورت‌های مالی شرکت گواه این موضوع است. در دوران مدیریت جدید "دلقما" تلاش کردیم از ظرفیت‌های این شرکت برای افزایش تولید و فروش به بهترین نحو استفاده کنیم. 

وی افزود: همانطور که می‌دانید این شرکت دارای خطوط تولید متنوع و متعددی در زمینه تولید انواع محصولات دارویی است. وجود دو خط تولید جامدات، خط تولید آنتی بیوتیک در شکل‌های خوراکی و تزریقی، خط تولید شربت، خط تولید انواع پماد و کرم، خط تولید کاتریج‌های تزریقی و.. مزیت مهمی برای یک شرکت دارویی است و رشد ٢٠٠ درصدی فروش شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ و همچنین رشد حدوداً ١٠٠ درصدی فروش شرکت در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تحت تاثیر بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت، افزایش قیمت دارو و تمرکز بر تولید محصولاتی که مورد نیاز بازار بوده و حاشیه سود بهتری به همراه داشته باشند، رقم خورده است. 

نورمحمدی ادامه داد: سود عملیاتی محقق شده شرکت هم در دوره ۹ ماهه حدود ۱۵۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه داشته و امیدواریم با تداوم روند صعودی رشد و سودآوری "دلقما" شاهد روز‌های بهتری در داروسازی لقمان باشیم.

تولید انسولین به شکل جدید


مدیرعامل داروسازی لقمان در رابطه با خط تولید انسولین گفت: در سال گذشته، انسولین به شکل ویال در داروسازی لقمان تولید شده است؛ اما با توجه به نیاز بیماران، نیاز بازار به انواع انسولین‌های قلمی افزایش پیدا کرده و در تلاشیم با تغییراتی در تولید، انسولین قلمی هم راهی بازار شود که امیدواریم سال ١٤٠٣ بتوانیم به این هدف، جامه عمل بپوشانیم.

١٥ محصول جدید در راه است 

١٥ محصول جدید در راه است 


مدیرعامل داروسازی لقمان با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای تولید محصولات جدید، اظهار کرد: در یک سال گذشته، توجه ویژه‌ای به تولید محصولات جدید در داروسازی لقمان صورت گرفته و همانطور که قبلاً هم به سهامداران قول داده بودیم، این شرکت در زمینه تولید محصولات جدید جهش خوبی خواهد داشت. در ٨ ماهه ابتدای امسال، پروانه تولید ۸ محصول جدید را دریافت کردیم که در ماه جاری برخی از این محصولات راهی بازار شد. با توجه به تلاش‌های انجام شده در این شرکت تا پایان سال پروانه تولید ۷ محصول جدید دیگر را هم دریافت خواهیم کرد و در مجموع سال ۱۴۰۲ را با ۱۵ محصول جدید به پایان خواهیم رساند. ضمن اینکه این ۱۵ محصول، آگاهانه انتخاب شده و تلاش کرده‌ایم محصولات جدیدی راهی بازار کنیم که حاشیه سود مناسبی هم به همراه داشته باشد.

وی افزود: داروسازی لقمان در چند سال گذشته پروانه تولید محصول جدیدی دریافت نکرده بود و حالا با تولید ۱۵ محصول جدید، فصل جدیدی در داروسازی لقمان آغاز خواهد شد.   

نورمحمدی اضافه کرد: همچنین با توجه به قوانین و مقررات سختگیرانه سازمان غذا و دارو، بحث تمدید پروانه‌های قدیمی داروسازی لقمان هم برای ما حائز اهمیت بوده و تاکنون حدود ۴۰ پروانه از پروانه‌های رایج داروسازی لقمان تمدید شده و در این زمینه هم تثبیت خوبی در شرکت صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی خطوط تولید جدید اعلام کرد: در زمینه راه‌اندازی خطوط تولید جدید در گام اول، اصلاحاتی در خطوط تولید فعلی شرکت انجام خواهیم داد تا
کیفیت محصولات تولیدی ارتقا یافته و در زمینه اخذ استاندارد‌های GMP عملکرد موفق‌تری داشته باشیم، در این زمینه اقداماتی انجام شده و سازمان غذا و دارو هم بازدید‌هایی از شرکت داشته که بازخورد‌های خوبی هم به همراه داشته است. همچنین راه اندازی خطوط تولید جدید هم در دستور کار شرکت قرار گرفته و به عنوان مثال می‌توانم به خط تولید مایعات تزریقی داروسازی لقمان در دو بخش ویال و آمپول اشاره کنم. خط تولید ویال نهایی شده و مجوز‌های مربوطه نیز اخذ شده و از ماه آینده تولید محصولات در سطح تولید نیمه صنعتی آغاز خواهد شد. با راه‌اندازی این خط تولید، ٣ محصول ویال جدید در شرکت تولید خواهد شد که پروانه این محصولات هم به زودی اخذ خواهد شد. شکل دیگر محصولات تزریقی ما، آمپول خواهد بود. راه‌اندازی خط تولید آمپول هم تا حدودی پیشرفت داشته، ماشین آلات این خط تولید از سال‌های قبل در شرکت نصب شده و با رفع برخی اشکالات در شش ماهه اول ۱۴۰۳، این خط تولید هم به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید. البته به پیشواز تولید آمپول رفته‌ایم و ٣ محصول آمپول داروسازی لقمان در سایر شرکت‌ها که دارای خط تولید آمپول هستند و امکان تولید قراردادی را دارند، تولید شده است. مدارک هم به سازمان غذا و دارو ارسال شده و تلاش می‌کنیم با راه‌اندازی خط تولید آمپول، بلافاصله اقدام به تولید این ٣ محصول در داخل شرکت کنیم.

علاوه بر این ٧ محصول دیگر به شکل آمپول هم در دست بررسی و در واحد تحقیقات شرکت در مرحله فرمولاسیون است و انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۳ اتفاقات خوبی در زمینه تولید انواع محصولات به شکل آمپول در داروسازی لقمان شاهد باشیم.

سبد ١٥٠ قلمی داروسازی لقمان 


نورمحمدی در خصوص سبد تولید محصولات شرکت گفت: همانطور که اشاره کردم، شرکت داروسازی لقمان دارای خطوط تولید متنوع و متعددی است. سبدی مشتمل بر ۱۵۰ قلم دارو در اختیار داریم. تلاش کرده‌ایم با ظرفیت‌سازی‌های جدید و تولید انواع محصولاتی که هم مورد نیاز بازار بوده و هم حاشیه سود مناسبی داشته باشند، به تنوع بخشی سبد محصولات، رشد سودآوری شرکت و همچنین تامین نیاز بازار داخل کمک کنیم. سهم بازار خوبی هم در داخل کشور داریم.

بازار‌های صادراتی داروسازی لقمان 


وی در رابطه با صادرات گفت: امسال فروش صادرات خوبی هم به کشور‌های لبنان، عراق، تاجیکستان، افغانستان ونزوئلا داشتیم. تمرکز ویژه‌ای هم به توسعه صادرات، افزایش تنوع محصولات صادراتی، ورود به بازار‌های صادراتی جدیدتر و افزایش حجم صادرات داشته‌ایم. پیش بینی می‌شود روند صادرات شرکت هم صعودی باشد.

وی در پیش بینی روند سودآوری شرکت در سال ۱۴۰۳ عنوان کرد: سود عملیاتی شرکت رشد مناسبی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته و اگر بتوانیم بر برخی مشکلات که این روز‌ها بر تمامی صنایع بالاخص صنعت دارو سایه افکنده، فائق آییم، می‌توان رشد سودآوری شرکت را تضمین کرد.

افزایش سرمایه در راه است


مدیرعامل "دلقما" با اشاره به برنامه شرکت برای افزایش سرمایه گفت: در حال تهیه طرح توجیهی افزایش سرمایه از محل صرف سهام هستیم و تلاش می‌شود با منابع حاصل از این افزایش سرمایه، اقدام به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای استاندارد GMP کنیم. بعد از نهایی شدن این مرحله، اطلاع. رسانی رسمی انجام خواهد شد. 

فرصت‌ها و چالش‌ها 


نورمحمدی از افزایش تولید و فروش صادرات شرکت به عنوان بزرگترین فرصت پیش روی "دلقما" یاد کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های خوبی که صورت گرفته، اگر بتوان از این فرصت که زمینه آن هم ایجاد شده استفاده کنیم، موجبات افزایش رضایتمندی سهامداران هم رقم خواهد خورد. البته مشکل کمبود نقدینگی به عنوان چالشی پیش روی تمامی صنایع کشور بالاخص دارویی‌ها قرار دارد. حجم بسیار بالای بدهی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های پخش و توزیع دارو باعث شده وصول مطالبات به کندی انجام شده و مشکلاتی ایجاد شود. همچنین افزایش حجم چک‌های برگشتی از داروخانه‌ها، مشکل کمبود نقدینگی در صنعت دارو را تشدید کرده و در کنار این چالش، کاهش حجم تسهیلات اعطایی بانک‌ها به شرکت‌های دارویی نسبت به سال‌های گذشته، تامین سرمایه در گردش را به تنگنایی برای داروسازان تبدیل کرده است. امیدواریم این مشکلات به حداقل برسد و روز‌های بهتری در صنعت دارو بالاخص داروسازی لقمان شاهد باشیم و با عملکرد مناسب در شرکت و رشد سودآوری، پاسخگوی اعتماد سهامداران و سرمایه‌گذاران باشیم.


پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با اعلام از سوی شرکت دارویی و بهداشتی لقمان؛

"دلقما" افزایش نقدینگی از مازاد تجدید ارزیابی را ثبت کرد

ترکیب جدید هیات مدیره
با اعلام شرکت دارویی و بهداشتی لقمان؛

ترکیب جدید هیات مدیره"دلقما" انتخاب شد

ارسال نظر